Kızdırma bujisi nedir? Araç motorunda neden kullanılır?

Yazar: | 12 Ağustos 2016

Motorlarda silindir içinde bulunan kızdırma bujileri  küçük elektrikli ısıtıcılardır ve  çalıştırılacak olan silindirleri önceden ısıtırlar. Çalışma prensibi; kızdırma bujileri, ilk çalıştırma için ek enerji sağlayarak, ihtiyaç duyulan enerjiyi sağlamaktadır. Motorun çalıştırılmasından önce kızdırma bujisine gerilim verilir ve kızdırma borusu bunun sonucunda 800°C’nin üstündeki bir sıcaklığa kadar ısınır. Bu sıcaklık motorun soğuk çalıştırma yeteneğini çok artırır. Kızdırma bujisinin oluşturduğu ısı ayrıca yakma işleminin en iyi koşullarda olmasını sağlar, böylece duman oluşumu ve başka emisyonlar azaltılır.

Kızdırma bujisi araç motorunun neresindedir;

Kızdırma bujileri silindir kapağının içine monte edilir. Kızdırma çubuğu kızdırma odasına veya ön odaların içine uzanır. Ancak kızdırma çubuğu yakıt karışımının tam kenarına konumlandırılmış olmalıdır. Bu şekilde ısıyı tam ihtiyaç duyulduğu yerde oluşturabilir. Ancak hiçbir şekilde yanma odasının içine fazla uzanmamalıdır, aksi halde yakıt karışımının hazırlığı ve böylelikle tutuşturulabilir bir yakıt-hava karışımının oluşumu tehlikeye girebilir.

Kızdırma bujisi nelerden oluşmaktadır;

Çubuk tipi metal kızdırma bujileri ve seramik kızdırma bujileri ayırt edilir. Bir çubuk tipi metal kızdırma bujisinin kızdırma çubuğunda gerekli ısıyı bir ısıtma rezistansı üretir. Seramik kızdırma bujileri ise metalden yapılma bir kızdırma borusuna ihtiyaç duymazlar. Bunun yerine ısıtma elemanları özel bir seramik ile çevrilidir. Bu nedenle seramik kızdırma bujileri genellikle gerekli çalışma sıcaklığına çok çabuk ulaşırlar. Ayrıca daha küçükler ve bu özellikler özellikle modern motorlarda çok büyük bir avantajdır.

Seramik tip kızdırma bujileri;

Bir çubuk tipi kızdırma bujisinin aksine bir seramik kızdırma bujisinin ısıtma rezistansı çok yüksek bir erime noktasına sahiptir. ayrıca, son derece dirençli bir seramik malzeme olan silikon nitrit ile çevrilidir. Isıtma rezistansı ile seramik muhafaza arasındaki etkileşim yüksek sıcaklıklara ve olağanüstü yüksek ısı iletkenliği sayesinde son derece kısa ön kızdırma sürelerine imkan verir. Ayrıca seramik kızdırma bujileri daha ince tasarlanabilir. Modern motorlarda kullanılabilir yer çok az olduğundan bu çok önemlidir.

Bir çubuk tipi metal kızdırma bujisinin yapısı;

Kendinden ayarlı hızlı çalıştırma kızdırma bujisi (SRM çubuk tipi kızdırma bujisi) en sık kullanılan kızdırma bujisi tiplerindendir.  Yapısında aşağıdakiler bulunmaktadır.

Isıtma rezistansı: Kendinden ayarlı bir hızlı çalıştırma kızdırma bujisinin ısıtma rezistansı metalden yapılmadır. Kızdırma bujisine akım verilir verilmez, kızmaya başlar ve böylece çevresini ısıtır. Isıtma rezistansı için farklı tel çapları ya da tel uzunlukları kullanılarak, ısıtma davranışları da değiştirilir ve kızdırma bujisinin ne kadar çabuk kızdığı etkilenir.

İzolasyon dolgusu: Kızdırma borusunun içi son derece yoğunlaştırılmış özel bir toz ile doldurulmuştur: magnezyum oksit. Magnezyum oksit elektriksel yalıtkandır ve mükemmel bir ısı iletkenidir. İzolasyon dolgusu iki temel işlevi yerine getirir: Rezistansları darbelerden ve titreşimlerden korur ve üretilen sıcağın en iyi şekilde iletilmesini garantiler.

Isıtma borusu: Çubuk tipi bir metal kızdırma bujisinin ısıtma borusu sıcağa dayanıklı bir alaşımdan oluşur. İzolasyon dolgusu ile birlikte, rezistansların içeride yanmaya ve yanma sırasında ortaya çıkan şok dalgalarına korumasız bir şekilde maruz kalmasını önler.

Ayar rezistansı: Ayar rezistansı akım taşıyan orta elektrot ve ısıtma rezistansı ile kaynaklanmıştır. Sıcaklık yükseldikçe ayar rezistansının elektriksel direnci de artar. Böylece ısıtma rezistansa giden akımı sıcaklığa bağlı olarak azaltır.

Orta elektrot: Akü gerilimi rezistanslara orta elektrotlar üzerinden ulaşır.

Vida dişi: Üstün nitelikli bir kızdırma bujisinin vida dişi daima haddelenmiştir, kesme değildir. Böylece silindir kapağı içerisindeki kızdırma bujisi deliğinin hasar görmesinin önüne geçilir.

Bağlantı: Elektrik bağlantısına akü gerilimi bağlıdır.

Referans

3 thoughts on “Kızdırma bujisi nedir? Araç motorunda neden kullanılır?

  1. ENGİN

    iyi günler 2012 süperb im var aracımla yaklaşık 150 km gittikten sonra ön ısıtma buji arıza işığı yanıyor bunun sebebi ne olabilir.
    Bir de yağ ısı derecesi 120 derece üzerine çıkınca araç çekiş kaybına uğruyor. bunun sebebi ne olabilir.
    Şimdiden çok teşekkür ederim.

    Reply
  2. Burak gezici

    Merhabalar symbol 2011 model aracım var hız 90 km bulduğunda yanıyor durunca yada duraklayınca sönüyor sebebi nedir acaba yardımcı olabilirmisiniz

    Reply

ENGİN için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir