Bijon kesme arabalarda sık karşılaşılan bir arızadır. Fakat gerekli önlemler alınırsa bijon kesmenin yaşanması çok olası değildir. Bijon kesmesi ciddi kazalara sebep olabilecek bir sorundur.
Bijon Nedir?
Halk arasında bijon denilen eleman aslında bir civata biçimidir. Fakat bu civata özel olarak araba ile jant arasındaki bağlantıyı sağlamak için tasarlanmıştır ve arabadan gelen ağırlığı da lastiklere aktarır. Günümüzde her lastikte 4 ya da 5 adet bijon bulunur. Her araba üreticisi kendi arabalarının ağırlığına göre farklı özelliklerde, farklı sayılarda ve farklı boyutlarda bijon seçebilir.
Bijon Kesme Nedir?
Bijon kesme, jantlar ile araba arasında bağlantıyı sağlayan bu civatalardan birinin zarar görerek kopmasıdır. Bu durumda kötü senaryoyu düşünürsek, ölümlü kazalara kadar varabilecek seviyede tehlikeli bir durumdur. Fakat bir dizi önlem alınarak bijon kesmenin önüne kısmen de olsa geçilebilir. Bijon kesmenin birçok farklı sebebi olabilir.
Fakat en fazla yapılan hatalardan biri, bijonların montajında gerekli talimatlara uymamaktır. Arabanızın kış lastiklerini taktırmaya gittiğinizde görmüşsünüzdür; usta lastikleri söker, kışlık lastikleri takar ve elindeki havalı tabanca ile bijonları mümkün olduğu kadar sıkar. İşte bütün sorun buradadır.
Bijonlar göründüklerinden daha hassas elemanlardır ve mümkün olan en yüksek güçle bijonları sıkmak onlara zarar verebilir. Eğer yeterli kadar sıkılmazlar ise, bu durumda gevşeyip zarar görebilirler. Yani bijonların sıkılması sırasında, üreticilerin belirlediği miktarda sıkma işlemi yapılmalıdır. Aksi takdirde bijonlar zarar görebilir veya sıkma işlemi gerçekleşmeyebilir.
Daha teknik bir açıklama yapılırsa; eğer bijonlar üreticilerin belirledikleri tork değerlerinden fazla bir değerle sıkılırsa, zaman içinde üzerindeki fazla baskıdan dolayı zarar görürler ve koparlar. Bu sebeple bijonlar her arabaya özel olarak belirlenmiş tork değeri ile tork anahtarı kullanılarak sıkılmalıdır. Böylece bijon kesme olaylarının önüne büyük ölçüde geçilebilir.
Bunun dışında bijon kesmeye sebep olabilecek başka etmenler de vardır. Kalitesiz yan sanayi ürünü bijonlar kullanmak doğru değildir. Bu bijonların zarar görmesi durumunda ciddi trafik kazaları meydana gelebileceği unutulmamalıdır. Ayrıca özellikle eski arabalarda görülen bir sorun da paslanmış veya zarar görmüş bijonların kullanılmaya devam edilmesidir.
Bu bijonlar yenileriyle değiştirilmelidir. Bazı durumlarda, hasar görmüş veya dengesi bozulmuş jant kullanımı da bijon kesmenin sebebi olabilir. Dengesi(balansı) bozuk olan jant kullanımı, bijonların normalden çok daha kısa sürede hasar görmesine sebep olabilir.
Bu sebeple arabanızın jant-lastik balanslamasını belirli bir periyot içinde ölçtürmeli ve eğer gerekiyorsa balansın düzelmesini sağlamalısınız. Böylece daha güvenli bir yolculuğa çıkabilirsiniz.
Bijon kesmenin Önüne Nasıl Geçilir?
Bijonlar her arabaya özel olarak belirlenmiş tork değerleriyle sıkılmalı
Kalitesiz bijonlar kullanılmamalı
Paslanmış veya gözle görülür şekilde hasar görmüş bijonlar değiştirilmeli
Hasar görmüş ve balansı bozulmuş lastik jantların kullanımından kaçınılmalı
Eğer yukarda bahsettiğimiz önlemleri alırsanız bijon kesme durumuyla karşılaşma ihtimaliniz daha az olacaktır.