Sürekli kullanılmayan arabaların bakımı nasıl yapılmalıdır ?
Çok fazla oturmak insan vücuduna faydalı olmadığı gibi aynı şey arabalar için de geçerlidir.
Ulusal Otomotiv Mükemmeliyet Enstitüsü’nün teknoloji departmanından Dave Cappert, “Araba bir makinedir ve çalıştırılması amaçlanmıştır” diyor . “Tüm sistemler, içinden sıvı veya hava geçecek şekilde tasarlandı ve düzenli çalışma gerektiriyor.”
İşe gidip gelmeseniz veya şehirde her zamanki gezilerinizi yapmasanız bile, yine de her hafta aracınıza bakım yapmak için düzenli zaman ayırmalısınız. Cappert, aracınızın dolaşımını sürdürme ve biraz nefes alma şansı vermek için haftada en az 20-30 dakika sürüş yapmanızı önerir. Tam faydayı elde etmek için ise, “Isıtmaya ve iyi hale getirmeye çalışın” diyor. Böylece kısa yolculuklar bile, başka türlü karşılaşabileceğiniz sorunların çoğundan kaçınmanıza yardımcı olacaktır.
Bu basit hareket ile, aracınız, uzun bir yol kat edecek olsa da, dikkat edilmesi gereken bazı özel sorunlar ve sürekli bakım gerektiren parçalar vardır. En yaygın sorunlardan bazılarına ve bunları çözme yöntemlerine bir göz atalım.
Frenlerinizin bakımını yaptırın
Günümüz otomobil frenleri ne kadar gelişmiş olursa olsun, yine de basit bir ilkeyle çalışıyorlar; fren balataları, arabayı yavaşlatmak için ve sürtünme oluşturmak için rotorlara sürtünüyor. Ancak neme ve elementlere maruz kaldığında rotor yüzeyinde paslanma meydana gelecektir. Yağışlı havalarda paslanma, bir gecede meydana gelebilir, bu nedenle arabanız bazen şiddetli bir fırtınadan sonra ilk sürüş esnasında gıcırtı gibi sesler çıkarabilir.
Bununla birlikte, rotorun bir kısmı yastığın altına oturur ve nemden bir miktar koruma sağlar. Cappert, “Frenleri ilk bastığınızda, balata o küçük alandan geçerken ve sürtünme katsayısı değişirken nabız atışı gibi düzensiz bir dalgalanma hissedeceksiniz” diyor. Aracı; ani durmalarla değil, kademeli frenlemeyle birkaç kez durdurmak, pası giderir ve hatta performansı hızlı bir şekilde artırır.
Frenlerinizin sağlığından emin olmak için fren balatalarınız bitmeden değiştirin ve gerekli zamanlarda bakımlarını yaptırın.
Lastiklerinizin durumundan emin olun
Lastikler bir araba için en can alıcı noktalardan birisidir. Araç üzerinde bulunan lastiklere canımızı emanet ettiğimiz için lastiklerin bakımı oldukça önemlidir.
Sürekli park halinde bulunan bir araçta, yeterince uzun süre hareket etmemesinden kaynaklı lastiklerde düz yüzeyler ortaya çıkabilir. Arabanızı bir süre hareket ettirmediyseniz ilk sürmeye başladığınızda dalgalı veya düzensiz bir sürüş hissettiyseniz, bu muhtemelen lastikte betona isabet edip düzleşen yüzeylerden kaynaklanmaktadır. Cappert, lastiklerinizin basıncını, sürücü kapısında veya motor kaputunda belirtilen, önerilen basınçta tutmanızı önerir. Hatta bazı rehberler lastiklere birkaç psi ekstra basınç eklemeyi bile tavsiye ediyor.
Klimayı ara sıra çalıştırın
Sürüşünüz sırasında araç içi yeterince sıcak olmasa bile, Cappert, sadece sistemden hava ve sıvı akımını sağlamak için, klimayı bir süreliğine çalıştırmanızı önerir. Cappert bu durumu; “Yağın, klima sisteminden geçtiği tek zaman, soğutucunun içinden geçtiği zamandır” diye açıklıyor. Doğru yağlama elde etmek için klimanın çalışması gerekir.
Akünün bitmemesine dikkat edin
Ev aletleri evinizde prize takılı kaldığında kapalı olsalar bile elektrik çekmeye devam eder. Bu elektrik akımı arabalarda da olur. Radyo ve elektrikli koltuklar gibi elektrikli aksamlar, aracı kullanmadığınız zamanlarda bile küçük bir enerji kaynağına ihtiyaç duyar. Kısacası, arabanız siz araç sürerken aküyü doldururken, düzenli çalışma olmadan da sürekli güç tüketimi yapar.
Daha önce hiç akü problemi yaşamamış olsanız bile, bu sorun araba bir süre çalışmadığında ortaya çıkabilir. Her gün işe gidip geliyorsanız, bu, akünün bitmemesi için işe yarayan bir etkendir. Aküyü zamanında değiştirmeye özen göstermeli, değişim zamanı geçen aküleri kullanırken bu hususlara dikkat edilmesi gerekir.
Aracınızın boyasına dikkat edin
Aracınızı ne kadar kullanmasanız da, çevresel faktörler boyaya zarar verebilir. Ağaç özü ve kuş pisliği gibi maddeler, temizlemeden uzun bir süre aracınızın üzerinde kalırsa hem boyaya hem de boyanın üzerindeki verniğe zarar verir. Aynı şekilde aracınız güneş altında uzun bir süre kalırsa aracınızda güneş yanıkları oluşacaktır. Temizlenmeyen su kalıntıları da boyaya zarar verir. Bu durumlarla karşılaşılmaması için; aracınızı sık sık temizlemeli, üzerinde pislik bırakmamalısınız.
Polen filtresinin bakımını yaptırın
Polen filtresi düzgün çalıştığında, toz ve diğer hava kirliliklerinin içeri girmesini engeller.
Araçtaki ön cam ile sileceklerin bulunduğu boşluğu temizlemek, çok fazla kirin toplanmasını ve pisliklerin polen filtresine doğru ilerlemesini önler. Park ettiğiniz arabanın üzerine çok rüzgar eserse, hava yine de filtreden geçecek ve tortu bırakacaktır. Polen filtresi, genelde aracın 10 bin bakımlarında değiştirilse de, aracınızın kullanma kılavuzunda, polen filtrenizin ne sıklıkla değiştirileceğini söylenir.
Açılır tavanın fitillerini temizleyin
Her arabanın bir sunroofu yoktur, ancak sizinki varsa, düzenli bakıma ihtiyacı vardır. Sunroofun kenarlarının etrafındaki fitiller, temiz tutulmazsa, rüzgarla gelen küçük taşlar sıkışarak fitilleri yaralayabilir. Uzun süre fitillerin üzerinde bulunan bu cisimler, lastik fitillerin şekil değiştirmesine sebep olur. Bu sayede su, araca girmenin bir yolunu bulur. Böyle durumlarla karşılaşılmaması için açılır tavanların, belirli zaman aralıklarında temizliğine ve bakımına dikkat edilmelidir.