Araba motoru soğutma sistemi nasıl çalışır

Yazar: | 30 Temmuz 2016

Benzinli ya da dizel araçlarda yakıtın yanması ile araç motoru çalışmakta yakıtın yanması ile ortaya çıkan enerji aracı hareket ettirmekte ve ciddi bir sıcaklık ortaya çıkmaktadır. Araçta yakıtın yanması ile ortaya çıkan sıcaklığı sabit bir sıcaklıkta tutmak için aracın motorunda yağ ile karışmayacak şekilde radyatörde bulunan soğutma sıvısı (genelde su kullanılır) devirdaym motoru ile dolaştırılmaktadır. Radyatörden motora gelen su motordaki sıcaklığı kendi bünyesinde tutarak radyatöre götürür ve radyatördeki peteklerle dış ortamla  daha rahat buluştuğu için araç motoru soğur. Kışın kaloriferin geç ısınması bu motorun geç ısınması ve motor içindeki sıvının ısınmaması ve dolayısıyla kalorifere gelen bu suyun sıcaklık getirmemesinden kaynaklanmaktadır.

Araç hızlı gittiği zaman aracın önünde bulunan radyatör hava ile daha fazla temas ettiği için aracın motoru daha fazla soğur. Dikkatinizi çektiyse araçların ön kısımları tamamen kapalı değil şekilleri farklı olsa da bir ızgaraya benzer bir yapıdadır. Yine bu yüzden kışın araçların radyatörü soğuk hava ile daha az temas etmesi için aracın ön kısmına gazete karton ya da farklı malzemeler ile kapatılır.

Aracın motorunu soğutmak için motorda dolaşan soğutma sıvısı tam olarak motoru soğutamadığı zaman radyatör önünde bulunan radyatör fan motoru devreye girer. Böylelikle radyatördeki hava fan yardımıyla daha hızlı ortamla buluşur.

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü nedir, nasıl çalışır;

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörünün görevi, soğutma suyu sıcaklığını ölçerek yakıt beslemesini motorun çalışma koşullarına göre ayarlayabilmesi için ECU’ya sinyal voltajı ile iletmektir.

fan muşuru Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü

Yukardaki şekilde şematik resmi sunulan soğutma suyu sıcaklık sensörünün yapısında NTC (Negatif Sıcaklık Katsayısı) termistör (ısıl direnç) bulunmaktadır. Bu sensör söz konusu termistör vasıtasıyla soğutma suyu sıcaklığını tespit eder. Termistörler, bir işlem değişkeninin yarım veya bir dereceye kadar olan sıcaklık aralığındaki kontrolüne olanak  tanır. Sensörün yapısındaki termistör, soğutma suyu sıcaklığı ile ters orantılı direnç üretir. Düşük sıcaklıklarda yüksek direnç değeri, yükselen sıcaklıkla da azalan direnç değeri ve bununla orantılı sinyal voltajı ECU’ya iletilir. ECU ise bu direnci izleyerek silindirlerdeki karışımı doğru oranda zenginleştirmek amacıyla motorun ısısını hesaplamaktadır.

Düşük sıcaklık şartlarında yakıtın buharlaşmasının zor olması nedeniyle daha zengin bir karışıma ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenden dolayı, soğutma suyu sıcaklığı düşük iken termistörün direnci artar ve yüksek voltajlı bir sinyal ECU’ya gönderilir. ECU bu sinyali esas alarak soğuk motorun çalışmasını iyileştirebilmek için yakıt enjeksiyon hacmini artırır. Soğutma suyu sıcaklığı yüksek olduğu zaman düşük voltajlı bir sinyal ECU’ya gönderilerek yakıt enjeksiyon hacmi azaltılır. Soğutma maddesi sıcaklığının motor işletme sıcaklığı üst kritik değerine ulaşması durumunda, sensör tarafından iletilen sinyale müteakip ECU fan devresini kumanda eder.

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörünün yapısı

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörünün yapısı

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir