Araba Kaloriferi Nasıl Çalışır

Yazar: | 30 Aralık 2015

Özellikle kışın aracınızın içine bindiğiniz zaman eliniz ayağınız iyice üşür ve direksiyona dokunmak bile istemezsiniz. Aracın kaloriferini açtığınız zaman buz gibi bir soğuk hava üflediğini görürsünüz. Bunu sebebi aracınızın motorunun daha ısınmamış olmasından kaynaklanır. Peki aracın motorunun ısınması ile kaloriferin ısıtmamasının ne alakası var ?

Aracınızın motoru çalıştığı zaman ciddi bir sıcaklık açığa çıkar ve bu sıcağın motordan uzaklaşması için motorunuzun içinde sürekli bir su dolaşımı vardır. Bu su motorunu aracınızda bulunan devirdaym motoru denilen bir parça sağlar. Aracın kaputunu açınca hemen ön kısımda radyatör denilen kalorifer peteğine benzeyen ama petekleri daha ince olan bir yapı görürüz. Radyatörün içinde su bulunur ve bu su veya antifiriz motorun içinde dolaşır, motorda oluşan sıcak havayı alır ve radyatörün petek kısmına gelen su sıcaklığı dışarı verir. Böylece aracın motoruda belli bir sıcaklıkta durur. Eğer sıcaklık artarsa radyatörün önünde bulunan fan çalışır ve sıcaklık genelde 90 dereceye gelene kadar çalışır. Daha sonra durur. Yazın sıcak havalarda veya arabanızı çok zorladıktan sonra aracınızın motorunu durdursanız bile aracın kaputun altından bir ses duyarsınız bu ses aracınızın motor sıcaklığını düşürmek için çalışan fan motorunun sesidir.

Araçların kalorifer motorunun önünde küçük bir radyatör bulunur ve bu radyatör peteklerinden de motordan geşen sıcak su geçer. Eğer siz aracınızı havalandırmasını açar ve sıcağa getirirseniz motorun sıcağı aracınızın içine gelir, tabi motor ısınmışsa. Böylece aracınızın içini ekstra yakıt harcamadan aracın klimasını açmadan ısıtırsınız.

Aracınızın içi eğer ısınmıyorsa bu durumun birçok sebebi olabilir;

1. aracı yeni çalıştırdıysanız motor soğuktur. Aracın motoru ısınana kadar bekleyin

2. Motor ısındığı halde sıcak gelmiyorsa kalorifer radyatörü tıkalı olabilir. Aracınızı ustaya ya da servise götürün

3. Aracın motorunun daha çabuk ısınmasını isterseniz yapmanız gereken aracınızın önünde bulunan radyatörün önündeki açıklığı kapatın. Böylece radyatörden çıkan sıcak hava dışarı ile temas edemez ve böylece motordan gelen su soğumadan tekrar motora döner. Özellikle kışın kamyon, otobüs veya dolmuşların önlerinde gazete kağıdı, karton kağıdı gibi radyatörün önünü kapatan malzemeler konduğunu görmüşsünüzdür. Bu durumun sebebi de aynı şekilde aracın radyatöründeki suyunun soğumasını engellemektir.

4. aracın içinin daha fazla ısınmasını sağlamak için alternatif bir yöntemde kaloriferin düğmelerinin bulunduğu yerde olan yan yatan u şeklinde ve ucunda ok işareti olan bir simge bulunmaktadır. Bu simge aracın havalandırması çalıştığı zaman havanın aracın içinden mi yoksa dışından mı gelmesini istediğiniz ayardır. Eğer bu düğme aktif hale gelirse aracın içinde olan hava sürekli kaloriferin önüne gider ve dışardan hava gelmediği için araç daha çabuk ısınır. Bu düğmeyi dışardan aracın içine kötü bir koku geldiğinde engellemek için de kullanabilirsiniz. Fakat bu durumda arcın içi buğu olabilir. Böyle bir durumda aracın içinden dışarısı gözükmez ve siz ne kadar silseniz de aracın içi çok fazla sisli bir hal alır. Sanki bulutun içindeymişsiniz gibi bir izlenim oluşur. Böyle bir durumda aracın camını açın veya havalandırmayı cam kısmına yöneltin.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir